Pressrelease: Premiär för ny uppstickare i livsmedelsindustrin

18 oktober gjorde Nordic Food Industry sin premiär på Svenska Mässan. I samarbete med RISE fylldes den teknikfokuserade uppstickarens scen med många spännande programpunkter riktade mot livsmedelsindustrin.

Nordic Food Industry är en helt ny mötesplats för livsmedelsindustrin som syftar till att stärka den svenska konkurrenskraften genom att synliggöra de idéer, lösningar och teknik som finns för att möjliggöra en effektiv och hållbar produktion.

– Vår ambition är att skapa en mötesplats som ska hjälpa Sveriges många, och värdefulla, livsmedelsföretagare att öka sin konkurrenskraft. Det finns en enorm potential när det kommer till innovation och export i Sverige som vi vill boosta. Genom att kraftsamla inom industrin kan vi gemensamt möta de utmaningar vi står inför och öka innovations- och teknikhöjden i den svenska livsmedelsindustrin, säger Anki Fagerström, affärsansvarig för Nordic Food Industry.

På scen kunde man bland annat ta del av Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, som pratade om en Hållbar livsmedelsindustri i kris och krig.

– Vi befinner oss just nu i en kostnads- och efterfrågankris. Det är svårt som livsmedelsproducent i det nuvarande läget att arbeta med höga arbetskraftskostnad och produktionskostnader, det finns inte utrymme för att producera lågprisvaror. Samtidigt som det blir fokus hos konsumenterna. Efter de goda år vi sett i Sverige blir detta en kalldusch. Så då måste man som producent knäcka nöten hur man ska lyckas vinna över köpare på sin sida. För att skapa långsiktiga möjligheter att finnas kvar är det därför viktigt att hitta idéer och utrustning som effektiviserar ens produktion. Då är det bra med mötesplatser som Nordic Food Industry, säger Carl Eckerdal.

Bland Nordic Food Industrys utställare fanns bland annat Atlas Copco Compressor:

– Vi har verkligen saknat mässor under den här pandemiperioden och vi tycker att det är ett utmärkt tillfälle att komma hit och visa upp våra produkter. Vi ser det här som en fortsättning på vårt goda säljarbete. Jag har en väldigt bra upplevelse av Nordic Food Industry. Det är välorganiserat och återkopplingen är hela tiden tillmötesgående och snabb. Det verkar som att detta är efterlängtat från många håll, att ses på det här sätter igen, vilket är väldigt kul, säger Niclas Caldegren, Business Development Engineer på Atlas Copco Compressor.

Svenska Teknikpriset

Parallellt med Nordic Food Industry, genomfördes också mässorna ProcessTeknik och Scanautomatic. Under mässornas sista dag delades Svenska Teknikpriset ut, ett pris som i år innefattade nominerade från alla tre mässor! Priset, som uppmärksammar innovation inom industrin, är uppdelat i två delar – ett pris från juryn och ett från besökarna på mässorna.

Schneider Electric tar hem Svenska Teknikprisets jurypris

2022:s vinnare av Svenska Tekniksprisets jurypris är Schneider Electric för sin digitala plattform EcoStruxure.

• Den här vinsten är jätteviktig för oss, dels för att uppmärksamma den här nya teknologin men det är även ett kvitto på att Schneider Electric ligger i framkant när det kommer till mjukvaruplattformar. Öppenheten är en viktig del och vi ser att det är viktigt för hela industrin att börja jobba mer så. Därför är det här jättekul, säger Daniel Ljungqvist, säljchef på Schneider Electric.

Novotek vinnare av besökarnas pris

Novotek tog 2022 hem Svenska Teknikprisets besökarpris, där de var nominerade för sin mjukvarulösning Intelligence Hub.

– Novotek står för ny teknik och priset visar att vi gör rätt saker. Att vi lyckats med att ta fram ny teknik till industrin. Det krävs innovation för att finnas med i framtiden och det här priset är ett bevis på att vi gör det, säger Thomas Lundqvist, säljchef på Novotek.

Även Heidenhain och Atlas Copco Compressor tilldelades hedersomnämnanden av juryn för sina innovativa lösningar.

Fakta om Scanautomatic, ProcessTeknik och Nordic Food Industry

Deltagandet och engagemanget i mässorna var likväl stort som glädjande. På mässornas tre scener kunde deltagarna ta del av 110 lärorika och spännande programpunkter, och på de tre mässgolven kunde man besöka 276 unika utställare. Totalt medverkade 12 060 personer på årets Scanautomatic, ProcessTeknik och Nordic Food Industry.