Nordic Food Industry vill lyfta den svenska livsmedelsproduktionen
Livsmedel är Sveriges tredje största industrigren. Trots det har vi en självförsörjningsgrad på endast 50%. Svensk innovationsförmåga är i topp inom andra industrigrenar såsom stål, skog och fordonsindustri men rankas på plats 14 för livsmedelsindustrin. De förutsättningarna skapar ett behov av en gemensam mötesplats där en innovativ och hållbar livsmedelsproduktion står i centrum. Den mötesplatsen är Nordic Food Industry.
Svenska Mässan är den arrangör som har störst portfölj av industrimötesplatser i Sverige. Och livsmedelsindustrin utgör ett viktigt segment i flera av de mötesplatserna. Något som lagt grunden för Nordic Food Industry.
– Livsmedelsindustrin befinner sig i ett spännande och utmanande läge. Och till grund för Nordic Food Industry ligger nära samarbeten med branschviktiga aktörer, såsom RISE, och förstudier som tydligt visar på behovet för den här mötesplatsen. Det finns en enorm potential och ett stort behov för utveckling i den här industrigrenen, berättar Annika Persson, affärsutvecklingschef på Svenska Mässan.
Livsmedelsindustrins momentum
I skenet av de kriser som drabbat världen under den senaste tiden har den svenska livsmedelsproduktionen hamnat i centrum. Behovet av att innovera i produktionsprocesser och att öka vår självförsörjning är tydligare än någonsin.
– Det finns ett momentum som vi behöver ta tillvara på som land. Det finns jättestor potential inom livsmedelsindustrin när det kommer till att plocka hem produktion och utveckla produktionsprocessen. På Nordic Food Industry vill vi bygga de broar som ska göra de möjligt, säger Annika.
Utmaningen inom livsmedelsindustrin handlar om dess splittring. Dels är den splittrad geografiskt men även på andra sätt. Industrin innehåller vissa enorma bolagsjättar, men framförallt en stor mängd småföretag. Något som ännu starkare underbygger behovet av en gemensam mötesplats.
– Det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv på industrin. Och på Nordic Food Industry vill vi belysa förändringsmöjligheter och smarta lösningar som inte behöver kräva enorma investeringar. Det går att effektivisera och innovera med mindre medel också, förklarar Annika.
Förädling i centrum
Nordic Food Industry fokuserar på förädlingen inom produktionen. När råvaran anländer till fabriken tar Nordic Food Industry vid.
– Vi har tittat på hur man får fram en hållbar livsmedelsindustri, hur man jobbar med smarta lösningar och automation, robotisering och digitalisering. Det finns många spännande aktörer på marknaden som utvecklat effektiva och prisvärda lösningar som verkligen kan hjälpa industrin att boosta sin produktion. Vi behöver arbeta med både nutrition och artificiell intelligens, kemi och processteknik, sensorik och kvalitetsstyrning. På Nordic Food Industry möts stora och små företag för att hitta samarbetsmöjligheter och ny, smart teknik för ökad tillväxt, säger Annika.
Med målet att öka Sveriges konkurrenskraft
Det finns som nämnt ett växande behov i Sverige av att öka produktionen av livsmedel. Genom att sprida kunskapen om de smarta lösningar som finns på marknaden kan vi hjälpa företag att producera mer livsmedel med högre näringsvärde och mer energieffektivt.
– Det finns förutsättningar och kompetens, vi måste bara sprida den bättre. Många företagare inom livsmedelsindustrin är experter på det som de har fokus på men nu behöver de hjälp med tekniska förutsättningar för att öka produktion på smarta sätt, berättar Annika.
På Nordic Food Industry kan du också ta del av ny teknik i framkant, som visar på hur framtiden inom livsmedel kan se ut.
– Den här mötesplatsen kan visa framtidens tekniker och forskning. Till exempel 3D-printad mat som kan hjälpa äldre personer att äta, eller matproduktion baserat på alger, så kallad blå mat. Det är teknik som idag används i andra industrigrenar som även kan appliceras inom livsmedelsindustrin. Vi behöver titta på dem som är bäst i klassen och se vad vi kan lära oss av dem, säger Annika.
Svenska Mässan vill bidra till ökad samverkan inom livsmedelsindustrin, ökad samverkan mellan akademi, forskning och näringsliv, leverantörer och nya techbolag. På Nordic Food Industry 2022 finns möjligheten att genom smartare distribution, produktion och tillvägagångssätt öka innovationsgraden och benchmarka mot andra industrier.