Klimatet och hälsan blir vinnare när luft ersätter olja – i friterad mat
“Vill du ha luft- eller oljefriterade pommes frites?”
Den frågan har du aldrig fått på en snabbmatsrestaurang.
Men chansen är överhängande att du snart får den. För nu ökar efterfrågan på luftfriterad mat, speciellt i USA.
Och det är Borås-företaget Eatgood som ligger bakom den nya trenden.
Det är ingen nyhet att vi äter alltmer friterad mat, i synnerhet pommes frites.
Men att utvinna, transportera, hantera och destruera oljan har negativa konsekvenser för miljö och klimat. Dessutom är det onödiga fettet vi får i oss via oljan ett växande hälsoproblem.
Men nu finns en fullt fungerande lösning på hela problemkomplexet.
– Vi ersätter helt enkelt oljan med luft, säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood i Borås. Företaget, som etablerades 2010, har tagit fram en teknisk lösning som just nu gör succé i USA.
Hur det kunde ske utvecklar han i seminariet Air is the new oil på Nordic Food Industry. Faktum är att president Obama gav företaget en god hjälp på vägen!
– Under hans år vid makten togs initiativ mot den ökande fetman hos befolkningen. Bl a infördes stopp för all oljefriterad mat på statligt finansierade institutioner som skolor, sjukhus och militärbaser, berättar Henrik.
Därmed var manegen krattad när Eatgood lanserade sin luftfritös. I år har den fått ett genombrott på den amerikanska marknaden, sedan den nyligen blivit godkänd och certifierad enligt NSF och UL-standarder.
– Förra veckan visade vi upp våra produkter på NACS-mässan i Atlanta och fick en fantastisk respons, berättar Henrik Önnermark.
– Vi fick många besök av kunder som redan använder tekniken för privat hemmabruk och som är supernöjda. Och de välkomnar att det nu öppnas möjligheter att luftfritera för kommersiellt bruk.
Enligt Henrik känner även matproducenterna till fastfoodbranschen av trenden: det händer allt oftare att kunder frågar efter luftfriterade alternativ.
Smaken, konsistensen och krispigheten blir minst lika bra i Eatgoods luftfritös, som i princip är en ugn som tillför rörelse. Den kostar en bit över 100 000 kronor och är primärt avsedd för kommersiellt bruk.
– Vår målgrupp är alla som säljer eller serverar mat: restauranger, fastfoodställen och alla typer av storkök, säger Henrik.
Uppsvinget i USA innebär att Eatgood räknar med att sälja 500600 fritöser det närmaste året, en femdubbling mot tidigare år. Den nordiska marknaden har hittills varit svårflirtad, konstaterar han:
– Det är en jobbig resa att pusha en marknad till förändring, trots att fördelarna med den nya tekniken är uppenbara för de flesta.
– Sedan vet vi att trenderna sällan startar i Sverige. Det brukar vara USA som går före, några år senare följer vi efter.
Fortfarande är oljefritering helt dominerande med över 99 procent av marknaden både i USA och Europa. Men när förändringen väl kommer kan utvecklingen gå snabbt. Henrik Önnermark ser egentligen inga gränser:
– Det är som man brukar säga: the sky is the limit.