Vi tittar närmare på temat: Produktutveckling
På vägen mot en mer hållbar livsmedelsindustri är produktutvecklingen central. Och det händer minst sagt spännande saker på den fronten. Därför har den en självklar plats som ett av Nordic Food Industrys huvudteman. Hur ser framtidens mat ut?
Temaförklaring
Historiskt har livsmedelsindustrin stått för en stor del av växthusgasutsläppen och utöver det finns det stora utmaningar i den kosthållning som dominerat i världen. Vi kan inte framåt konsumera samma råvaror och livsmedel eller använda samma ohållbara framställning och produktion. Och ska vi förändra detta behöver vi ta fram nya alternativt. Här kommer produktutvecklingen in.
Med en målsättning att ta fram såväl hälsosamma som hållbara livsmedel dyker många nya produkter och tekniker upp på marknaden. Och de tar såklart plats på Nordic Food Industry!
Blå mat och protein gjort på luft på Nordic Food Industry
Som nämnt händer det mycket på livsmedelsmarknaden när det kommer till produktutveckling. Exakt hur framtidens tallrik kommer att se ut vet vi inte riktigt än men många aktörer som dyker upp på Nordic Food Industry sysslar med just det. Till exempel kommer du att se AFRY på plats som med sitt initiativ Future Food hjälper företag att utveckla en mer hållbar livsmedelsindustri.
– Vi ägnar mycket tid att fundera på vad som är nästa grej i matväg. Hur kan man göra landbaserade fiskodlingar mer cirkulära? Vi tittar också mycket på blå mat. Blå mat innefattar bland annat alger och vi har vissa sådana projekt igång. Vi gräver, tillsammans med ett management team och våra bioingenjörer, för att identifiera utmaningar. Hur ser exempelvis utmaningen med labbodlat kött ut? Vi vill göra allt för att hjälpa våra kunder, säger Katrin Hedvall.
Blå mat är en produktutveckling som får allt större utrymme. Det handlar om att använda proteinkällor av sjöväxter såsom alger, för att skapa ett substitut till fisk och skaldjur som används i för stor utsträckning idag. Lillemor Lindberg är innovationsledare på Blå bioekonomi och kommer på Nordic Food Industry berätta mer om just Blå mat.
Ett annat segment som dyker upp på scenen är Solein® – Protein. Ett företag som utvecklar ett protein – ur luft.